دبیرستان نمونه ابوریحان مرند
آموزشی وتربیتی (مهمترین رازموفقیت درتحصیل درتوکل به خداوتلاش وپشتکارنهفته است) 
انتظار نمره ۲۰

برخي از والدين اگرفرزندشان چاقي مفرط ويا ناهنجاري فيزيکي داشته باشدوبعضا"عدم علاقه وبی اعتنا به درس وساعات تربیت بدنی ، نمره بقيه دروسش بالا باشد توقع دارند معلم ورزش نمره اين دانش آموز را ۲۰ دهد تا معدلش خراب نشود،  اين جمله معدل  فرزندم خراب نشود  بقيه دروسش بالاست  هميشه آزار دهنده معلم ورزش بوده است .آنها بيش  حد اصرار دارندكه كارنامه بچه ما خراب نشود تا بتواند مدرسه نمونه ثبت نام كند  واز اين حرفها.... ای کاش کمی هم به سلامتی واهمیت ورزش توجهی داشته باشند...

 هيچ وقت كسي نگفته مشکل جسماني  بچه ام را چگونه حل كنم  ويا راهنمايي وراه حلي از معلم ورزش بخواهد وهر وقت هم معلم ورزش نظرات آنان را برآورد نکرده با انواع ترفندو واسطه قرار دادن آشنايان وهمكاران ويا گواهي پزشکي معتبر یا نامعتبر مثلا با پزشکي دوستي و آشنايی دارند ويا خود را به تمارض زده اند وبه هر طريق ممكن خود را از فعاليت معاف كرده اند ،البته ما منکر صحت برخی مشکلات مثل معلولیت های جسمانی ومواردی از این دست نبوده ونیستیم

ديدگاه سنتي به ورزش تنها به خانواده ها محدود نميشود بلکه اين نگاهي است نا باورانه ميان همكاران آموزش وپرورش  هم گاها"مشاهده مي شود كوتاه بودن ساعات درس تربيت بدني مشكلي است از دير باز محل شكايت معلمان ورزش بوده است كه بايد از دو ساعت به چهار ساعت ارتقا يابد  ولي متاسفانه با پنج روز شدن مدارس فشار كاهش ساعت به درس تربيت بدني مي آيد واين مشكل وناهنجاريهاي حسماني بعد از گذشتن دوران شكل گيري اندامهاي دانش آموزان لاينحل باقي خواهد ماند.

دبير تربيت بدني نمونه ابوريحان---سپهري 

[ سه شنبه بیست و نهم فروردین 1391 ] [ 22:2 ] [ یه ابوریحانی ]
با آمدن فصل دل انگيز بهار همه ي سبزه وگل وبلبل وشگوفه درختان وهمه پرندگان زيبا كه از منطقه كوچ كرده بودند به صحنه گشانده شده و زيباييها را صد چندان نموده است و كوه در  و دشت تماشايي و عاشقانه وشاعرانه شده است وهمه سعي ميكننداز زيبايي طبيعت به سهم خودبهره مند شوند ودانش آموزان عزيز هم در كنار درس و مشق خود لذت از طبيعت را از دست نمي دهند

 چني پيش يك كارشناس متخصص در برنامه راديويي از تحقيقي صحبت مي كردنند كه با گرم شدن هوا  وبا برگشت انواع گوچندگان وبه خواب زمستاني روندگان به طبيعت..همچنانكه طبيعت جان مي گيرد انواع  ميكروبها وباكتريها و ويروسها هم فعال شده و انچه  قابليت حمله وتهاجم اين موجودات ريز زره بيني هستند تحت تاثير و اسيب  قرار مي دهند و احتمال وجود انواع حساسيت وبيماري در اين فصل  تقريبا بيشتر از زمستان سرد  مي باشد

اما يك هشدار جدي

واكنون شما دانش اموزان كه فصل امتحانات و اخذ نتيجه ي 9 ماه تلاش و شايد كنكوري ها كه كسب نتيجه ي مطلوب ثمره ي 12سال تلاش بي وقفه ي انهاست احتمالا با يك غفلت و كم توجهي و شايد با نوشيدن يك ليوان اب خنك در حين عرق كردن خود را مريض نموده و در روز امتحان و كنكور از رقابت و از هم قطاران خود عقب بمانند كه جبران ان بسي دشوار خواهد بود پس دوستانه توصيه مي كنم بيش از پيش در فصل امتحانات مراقب سلامتي خود باشيد كسب نتيجه ي مطلوب شما آينده سازان مملكت ارزو و افتخار خود و خانواده و اولياي مدرسه و دبيرانتان مي باشد

موفق باشيد- سپهري

[ دوشنبه بیست و یکم فروردین 1391 ] [ 20:33 ] [ یه ابوریحانی ]
اثرات تمرینات ورزشی برعملکرد مغز در یادگیری

تحقیقات در خصوص فواید آمادگی جسمانی سالها در جامعه در جریان بوده است. زندگی طولانی-تجربه ی زندگی با کیفیت بالا-لذت با انرژی بودن-برخورداری از اندام مناسب تر - از جمله فوایدی هستند که به عنوان پاداش شرکت در فعالیتهای جسمانی از آنها یاد میشود.اما درباره اثرات تمرین جسمانی در پیشرفت تحصیلی چه میدانیم؟  آیا حرکت واقعا باعث تسریع رشد شناختی میشود؟ در جامعه فوق مدرن و متکی بر فناوری  پیشرفته که کاهش فعالیت های جسمانی  هر روز بیشتر به چشم میخورد واقعا چه بلایی بر سر جوانان ما خواهد آمد بیشتر اوقات خودشان را روی صندلی های کلاس ها یا تماشای تلویزیون  و پشت میز رایانه  ویا مشغول بازی های رایانه ای می گذرانند.

این کم حرکتی  علاوه بر بیماری ها و ناهنجاریهای جسمانی تاثیر منفی زیادی بر عملکرد مغز دارد با تمرین اکسیژن بیشتری  از طریق خو ن به اعصاب مغز میرسد  و مواد انتقال دهنده عصبی که در سیناپسها  موجود هستند  بیشتر آزاد شده و اندروفین آزاد شده در نهایت شبکه عصبی را تحت تاثیر  قرار میدهد  دوبخش از مغز که در ارتباط با کنترل  حرکات عضلانب عمل میکنند  و در هماهنگی  افکار نیز نقش مهمی دارند عبارتند از مخچه  و عقده های عصبی  تحتانی که در  آن قسمت برنامه ریزی  و ترتیب و زمان بندی  و رفتارهای آینده انجام میشود  ارتباط داده شده است حرکت بخش تفکیک ناپذیر  و ضروری یاد گیری و فکر کردن است.  هر حرکتی ارتباطی با  فرایند یادگیری و ضروری یادگیری دارد . تمرینات جسمانی سبب  تغییرات شمیایی در مغز میشود  و به علت اینکه مخچه در ارتباط با قسمت تحتانی و ریشه مغز است نه تنها  وظایف حرکتی  و انتقالی  بلکه وظایف ذهنی و حسی را نیز اجرا میکند تا کنون بیش از ۲۰۰ پژوهش پیرامون اثرات مثبت تمرین  بر فعالیت های شناختی به انجام رسیده است  ولی بنده به عنوان دبیر تربیت بدنی  گاها در محیط های مدارس از طرف اولیا دانش آموزان  و نصیحت و پندهای که به فرزندان خود و دانش آموزان  می دهند اینکه در زمان امتحانات  توصیه میکنند  این یک ماه را  ورزش و توپ وبازی را بگذار کنار  فقط بچسب به درس  و مشق  تا نتیجه خوبی بگیری . در صورتیکه  کاملا راهنمایی اشتباهی است آیا می توان گفت به بهانه درس  و امتحان از خورد و خوراک  و یا استراحت  ویا بهداشت که نیاز های اولیه  و واجب  بدن هستند  صرف نظر کرد مطمئنا نه خیر . حرکت نیز جزو نیازهای  ضروری و واجب بدن هستند فقط  همچنانکه تعادل در همه موارد لازم است  ورزش نیز همان طور  متعادل باشد حداقل ۳۰ دقیقه  فعالیت بدنی حذف یا کنار گذاشتگی نیست حتی زمان امتحانات  ضرورت آن بیشتر احساس میشود.طبق احادیث  (عقل سالم در بدن سالم ) به امید داشتن تنی سالم و مغز و ذهنی پویا  وموفقیت در امتحانات.

دبیر تربیت بدنی ابوریحان-سپهری

 

[ چهارشنبه شانزدهم فروردین 1391 ] [ 12:12 ] [ یه ابوریحانی ]
تند خواني وكنكور

فوايد تند خواني:تند خواني مهارتي فوق العاده است كه موجب مي شود خيلي سريعتر از حد تصور،بتواني مطالعه كني.خب،اين مهارت باعث مي شود حجم بيشتري از مطالب را در زماني كوتاه مطالعه كني وتراكم مطالعه ات افزايش يابد؛البته اين مهارت در تمام دروس ومطالب كاربرد ندارد وبيشتر در مطالب توضيحي وتوصيفي استفاده مي شود.به عنوان مثال در دروس رياضي ومسائل علمي كه حل آن مرحله به مرحله است،كاربرد آن بسيار كم است،ولي در دروسي مانند:معارف،زيست شناسي،مباحث توصيفي فيزيك وشيمي و...كاربرد بيشتري دارد.

سؤال:تند خواني در چه مراحلي از مطالعه مفيدتر است؟

پاسخ:در مطالعه مطالب درسي مرحله پيش مطالعه مرحله بسيار مهمي است وسريع انجام شدن آن هم مهم است.تند خواني در مرحله پيش مطالعه مي تواند كمك خوبي برايت باشد.البته اگر به اطلاعات دقيقي راجع به يك مبحث نياز داري،تند خواني تنها مي تواند براي يافتن بخشهايي مورد نظر،به تو كمك كند.

تقسيم كتاب به منظور استفاده تند خواني

برخي كتابها بيشتر به درد تند خواني مي خورند،به عنوان مثال كتابهايي كه داراي عناوين فرعي واصلي متعددي هستند.همچنين زماني كه اولين جمله هر پاراگراف اطلاعات خوبي راجع به نكات آن پاراگراف دارد،تند خواني بيشتر استفاده مي شود.همچنين براي امتحان كردن تند خواني روي كتاب مورد نظرت،از يك بخش،جملات اول همه پاراگرافها وهمچنين كل پاراگراف اول وآخر بخش وتمام تيترها را به سرعت مطالعه كن.

چرا كند خوان هستي؟ممكن است اين سؤال برايت مهم باشد وبخواهي كند خوان بودن خود را اصلاح كني.واقعيت اين است كه اگر با سرعت حرف زدنت بخواهي بخواني،سرعت مطالعه تو كم مي شود واگر لب خواني كني وكلمات را تلفظ كني،سرعت مطالعه ات نيز كاهش مي يابد.

نكته:سرعت فكر كردن زياد است،اما سرعت حرف زدن يا كلمه خواني موقع مطالعه كم است.حال اگر هنگام مطالعه ريتم خواندن به سرعت ذهن وسرعت واقعي چشم نزديك شود،سرعت مطالعه بالا مي رود،ولي اگر سرعت مطالعه به سرعت حرف زدن نزديك شود،سرعت مطالعه كم مي شود.

سؤال:اگر هنگام مطالعه كلمات را با صداي بلند بخوانيم،روي كيفيت مطالعه چه تاثيري مي گذارد؟

پاسخ:زماني تصور بر اين بود كه مطالعه با صداي بلند افزون بر درك مطالب با خواندن چشمي وشنيدن صداي خواننده كلمات توسط خودش،موجب يادگبري بيشتر مي شود،ولي امروزه اين نظريه رد شده است.به عبارت ديگر اگر با صداي بلند مي خوانيم،علت اين است كه منتظر شنيدن صداي كلمات هستيم وسپس به فهميدن آنها مي رسيم واين يعني تاخير وكندي مطالعه.به همين علت مطالعه با صداي بلند نه تنها خوب نيست،بلكه مانع فهميدن سريع نيز هست.

لغت خواني يا عبارت خواني:اين كار را امتحان كن؛يك جمله طولاني امتحان كن،سپس كلمه اول آن را بخوان و روي آن را با كاغذ بپوشان،سپس كلمه بعدي را بخوان وباز هم روي آن را با كاغذ بپوشان واين كار را تا انتهاي جمله ادامه بده.متوجه مي شوي براي فهميدن معناي كل جمله بايد دوباره برگردي و واژه ها را در كنار هم ببيني.به عبارت ديگر آنچه باعث فهم معني يك جمله مي شود ، عبارات آن جمله هستند،نه تك تك واژه ها.

نكته:در اكثر عبارات يك يا دو كلمه اساسي وجود دارد وبراي فهميدن معني جمله نيازي به خواندن همه كلمه ها نيست.

تمرين1:يكي از تمريناتي كه مي تواند سرعت مطالعه را افزايش دهد اين است كه سعي كني از هر عبارت يك يا دو كلمه را ببيني وبخواني وسپس به سراغ عبارت بعدي بروي وسعي كني با اين كار معني جملات را بفهمي.پس از مدتي چشمت عادت مي كند كه كلمات زائد را نبيند وسرعت مطالعه ات را افزايش خواهد يافت.

تمرين2:اگر ليستي از سؤالاتي را كه پاسخ آنها در متن مورد نظر تو هست،ابتدا مشخص نموده وسپس شروع به مطالعه سريع متن كني،خواهي ديد كه با وجود مطالعه سريع،ذهنت پاسخ بسياري از سؤالات طرح شده را پيدا كرده وآنها را در حافظه ثبت مي كند.

تذكر1:براي آنكه هنگام مطالعه سريع يك مطلب نسبت به آن يك چارچوب ذهني قبلي داشته باشي،بهتر است هنگام تند خواني به صفحات بعد وتيترهاي آنها هم نگاهي بيندازي تا ذهنت در هنگام مطالعه آمادگي بيشتري داشته باشد.

تذكر2:هنگام تند خواني مطلب ممكن است برخي مطالب مهم از قلم بيفتد.پس بهتر است هنگام خواندن هر صفحه نگاهي به نكات صفحه قبل بيندازي تا اگر احتمالا نكته مهمي از قلم افتاده بود،آن را مطالعه كني.

نكته مهم:يكي ديگر از فوايد تند خواني ايجاد تمركز بيشتر واستفاده بيشتر از ظرفيت مغز است.در حالي كه در حالت مطالعه كند،مغز قسمتي از ظرفيت خود را غير فعال مي سازد.

[ جمعه یازدهم فروردین 1391 ] [ 13:22 ] [ یه ابوریحانی ]
هدف گذاري و شرايط مطالعه

كنكوري عزيز سلام،در زندگي نكته بسيار جالبي هست وآن اينكه اگر بدون تلاش به خواسته اي دست يابيم نه تنها از اين دستيابي لذتي نخواهيم برد،بلكه به احتمال زياد از آن استفاده اي هم نخواهيم كرد.دوست عزيز به ياد داشته باش كه خداوند انسان را براي تلاش آفريده است واين يك سال تلاش تو تا كنكور قطعه اي زيبا از زندگي توست كه اگر با درايت وهوشياري آن را بگذراني وسعي كني از نيروهاي خدادادي حداكثر استفاده را ببري،قطعا هميشه به عنوان يكي از درخشان ترين دوره هاي زندگي ات ازآن ياد خواهي كرد.فراموش نكن كه در اين مسير نفس حركت مهم است واگر سعي كني كيفيت حركتت را ارتقا دهي،نتيجه خوب نهايي قطعا در انتظار توست و تو باكمال آرامش وحداكثر توان وقدرت به آن خواهي رسيد.فراموش نكن كه يك سال پر مشغله وپر زحمت پيش رو داري،دهها كتاب را بايد درطي سال آينده بخواني وبارها وبارها آنها را دوره كني.اين كار مي تواند خسته كننده يا جذاب باشد وهردوي اين موارد به روحيات تو بستگي دارد،مي تواني زحمتي كه مي كشي را دوست داشته باشي وهرچه بيشتر مطالعه كني تمايل تو به مطالعه بيشتر شود وهمچنين ممكن است با تفكر منفي اين مسير را براي خودت سخت وبغرنج كني.فراموش نكن تمامي اينها به انديشه تو وتصور تو از يك سال آينده بستگي دارد،خوب است كه در همين ابتدا هدفت را مشخص كني،چرا مي خواهي به دانشگاه بروي؟در چه رشته اي مي خواهي درس بخواني؟اين هدف چقدر براي تو ارزش دارد؟چقدر براي آن حاضري زحمت بكشي؟آيا اين هدف آنقدر برايت ارزش دارد كه از همه اهداف فرعي براي يك سال هم كه شده صرف نظر كني؟اگر اين طور است كه اولين قدمها را خوب برداشته اي ولي اگر اين طور نيست بايد روي ذهنت بيشتر كار كني و بايد بيشتر با هدفت زندگي كني.هميشه به دانش آموزانم گفته ام كه تفاوت عمده داوطلبان خوب كنكور با دانش آموزان معمولي در نحوه فكر كردن آنها در طي شبانه روز است،مخصوصا در زمانهايي كه در حال مطالعه نيستند،چون اين تفكرات به منزله منبع انرژي مثبت يا منفي هستند كه در هنگام درس خواندند به كمك آنها مي آينديا مانع آنها مي شوند،فراموش نكن تو داوطلب كنكوري هستي كه در طي سالهاي قبل قطعا روزهايي را با موفقيت طي كرده اي،در برخي دروس موفقيت هايي داشته اي،برخي اوقات جهشهايي داشته اي كه منحصر به فرد بوده است،بايد آنها را به ياد بياوري وآنها را در زندگي تحصيلي يك سال آينده ات تكثير كني،مسير زندگي هر انساني در جهت تصاوير زهني اوست،اگر به طور مداوم به تصاوير ذهني مثبت خود فكر كني واهداف مثبت بلند مدت خود را به اهداف كوتاه مدت يك هفته اي ويك روزه تبديل كني ودر جهت عملي كردن آنها تلاش كني،پس از مدتي اين حركت مثبت مهمترين اصل زندگي خواهد شد.

نكته جالبتري هم وجود دارد:زماني كه بين ضمير ناخدآگاه تو واهداف تو ارتباط ايجاد مي شود،اگر به اين اهداف اعتقاد داشته باشي واز خداوند كمك بخواهي،موانع برطرف شده وبتدريج اهداف هم به تو نزديك خواهند شد،به عبارت ديگر سيستم جهان خلقت سيستمي باشعور وجهتدار است كه اگر تو به عنوان قائم مقام خداوند در جهان خلقت،روي هدفي متمركز شوي كل اين سيستم به كمك تو خواهد آمد.پس هدف گذاري بسيار مهم بوده ومقدمه مطالعه يك ساله تو براي موفقيت در كنكور است.

شرايط:براي مطالعه يك سال آينده بايد جاي مناسب داشته باشي تا بدون مزاحمت بتواني درس بخواني،اين مكان بهتر است آرام وساكت باشد ووسايل مزاحم مانند تلويزيون،تلفن،ضبط صوت و...درآن نباشد.كتابها و جزوات در دسترس باشند،نور كافي داشته باشد وفضاي آن تداعي كننده مطالعه باشد،مثلا كتابخانه كوچكي داشته باشد.بهتر است مطالعه پشت ميز انجام شود تا درصورت ادامه يافتن آن،كمتر خسته شوي،بهتر است از چراغ مطالعه استفاده كني تا مطمئن شوي كه نور كم چشمت را خسته نمي كند.

شرطي شدن كلاسيك

مكان:اگر دريك مكان درس بخواني وفعاليت ديگري انجام ندهي،پس از مدتي نسبت به آن مكان شرطي خواهي شد،يعني در آن مكان بهتر درس خواهي خواند وتمركز تو از بين نجواهد رفت.پس در مكان مطالعه ات،نه چيزي بخور،نه بخواب،نه برنامه ريزي كن،نه به كنكور فكر كن،نه به آينده ات فكر كن ونه به هيچ چيز ديگر.آنجا فقط وفقط مكان مطالعه است وهرگونه رفتار ديگر در آنجا ممنوع است،اين نوع نظم،ذهن را نيز مرتب مي كند.

زمان:اگر در يك زمان مشخص،مثلا ساعت 7-6عصر فقط يك درس مثلا زبان انگليسي را بخواني،پس از مدتي در آن ساعت آن درس را بهتر وراحت تر خواهي خواند وحتي بهتر خواهي فهميد،به اين فرآيند مي گويند شرطي شدن كلاسيك زماني.

اولويت:اگر هميشه بعد از يك درس مشخص،درس مشخص ديگري را بخواني به اين اولويت بندي عادت خواهي كرد وآن دو درس را با اين ترتيب مطالعه،بهتر خواهي فهميد،به اين نوع شرطي شدن،شرطي شدن اولويتي مي گويند و مي تواند درايجاد تمركز موثر باشد.

گام اول:عادت به مطالعه

شايد يكي از مهمترين موانع اجراي برنامه ها توسط كنكوري ها اين است كه برنامه اي كه براي مطالعه خود دارند(برنامه اي كه خودشان طراحي كرده انديا مشاور تنظيم كرده)به نظرشان قابل اجرا نيست وسنگين مي باشد،اين در حالي است كه وقتي از داوطلبان موفق كنكور علل موفقيتشان را مي پرسيم،يكي از مهمترين علل را حجم مطالعه زياد و كميت زياد مطالعه ذكر مي كنند كه البته اين موضوع كاملا منطقي است،زيرا تعداد بسيار زياد كتابهايي كه داوطلب بايد تا كنكور بخواند وحجم انبوه نكات عمده وريزي كه در اين كتابها وجود دارد وبايد داوطلب روي آنها تسلط پيدا كند،نيازمند يك كار سنگين است.از طرف ديگر اغلب داوطلبان كنكور در سالهاي دبيرستان نيازي به اين حجم زياد كار يا به عبارت ديگر عادت به مطالعه زياد ومستمر نداشته اند،پس اين تغيير سبك ناگهاني در حجم مطالعه بايد با برنامه اي دقيق و حساب شده باشد تا داوطلب بتواند از عهده آن برآيد

برنامه ثابت:كنكوري عزيز،يكي از برنامه هايي كه در ابتداي حركت مي تواند كمك قابل توجهي به تو بكند عادت به انجام يك سري برنامه هاي ثابت استكه در هر رشته اي فرق مي كند وباتوجه به نوع درسها طراحي مي شود.حال به چند نمونه از برنامه هاي ثابت در رشته هاي مختلف اشاره مي كنيم:

برنامه ثابت رياضي:براي آنكه بتواني در حل مسائل رياضي ماهر شوي،در مرحله اول بايد برنامه ثابت رياضي داشته باشي،يعني هر روز در برنامه هايت حل چند تست يا مساله را داشته باشي.البته تعداد اين تستها هم مهم است،به عنوان مثال براي رشته هاي مختلف براي شروع،برناتمه رياضي ثابت زير توصيه مي شود:

رشته علوم تجربي:حداقل روزي حل 20-15 تست يا مساله همراه با رفع اشكال.

رشته رياضي فيزيك:حداقل روزي حل 70-50 تست يا مساله همراه با رفع اشكال.

مشكل وقت را چه كنيم؟شايد بگويي كه:«پس تستهاي كلاسيم راچه زماني حل كنم؟»توجه كن كه برنامه هاي ثابت در برگبرنده تكاليف وتستهاي كلاسها نيز مي باشد وضمنا در برنامه ثابت تستهاي مباحثي را بايد بزني كه يا روي آنها مسلطي ويا جديدا تدريس شده است.

برنامه ثابت فيزيك:درس فيزيك هم مانند رياضي يك درس مهارتي است ونيازمند يك برنامه ثابت روزانه،به عنوان مثال براي رشته هاي رياضي وتجربي برنامه ثابت زير در درس فيزيك توصيه مي شود:

رشته رياضي فيزيك:روزانه حل 35 تست فيزيك همراه با رفع اشكال.

رشته علوم تجربي:روزانه حل 30 تست فيزيك همراه با رفع اشكال.

برنامه ثابت عربي:يكي ديگر از درسهايي كه بشدت نيازمند يك برنامه ثابت روزانه است درس عربي است.قواعد عربي به منزله فرمولهايي هستند كه در دروس رياضي وفيزيك از روي آنها مساله حل مي شود ودردرس بايد از روي آنها تست را حل كرد.توجه كن كه دانستن قواعد عربي براي حل تستهاي آن اصلا كافي نيست وحتما بايد مدتي به طور دائم با تستهاي آن در ارتباط باشي تا نكات ريز و راه حلهاي مهارتي آن را پيدا كني.به عنوان مثال برنامه دثابت عربي زير براي رشته هاي مختلف براي شروع پيشنهاد مي شود:

رشته رياضي وتجربي:روزانه 20 دقيقه مطالعه قواعد عربي+حل 15 تست.

رشته هنر وزبان:روزانه 20 دقيقه مطالعه قواعد عربي+حل 20 تست.

برنامه ثابت زبان:درس زبان با آنكه بيشتر درسي معلوماتي است(حفظي)نه مهارتي(حل كردني)ولي فرار بودن بيش از حد آن ايجاب مي كند حتما مطالعه آن به طور ثابت در برنامه هفتگي باشد كه قسمت عمده آن صرف يادگيري لغات ومعاني آنها وقسمتي از آن هم صرف يادگيري گرامر زبان مي شود كه فعلا براي شروع برنامه ثابت زير براي درس زبان تمامي رشته ها توصيه مي شود:

برنامه ثابت زبان براي تمامي زير گروهها:هر روز يادگيري 30 لغت+مطالعه دقيق يك صفحه متن كتاب درسي+زدن 20 تست زبان.

روشهاي حفظ مطلب

سلام كنكوري عزيز،درشماره قبل درباره عادت به مطالعه ووجود برنامه ثابت در برنامه هاي درسي هفتگي وروزانه  بحث كرديم واهميت آن را فهميديم و حالا چند نكته مهم ديگر:

مراقب پلهاي پشت سر باش

يكي از بزرگترين مشكلات داوطلبان كنكور در جلسه آزمون اين است كه بسياري از مطالب آموخته شده در طي سال را به ياد نمي آورند وعلت اين موضوع نيز نبود زمان براي مرور آن مطالب وحجم زياد آنهاست،به عبارت ديگر اين داوطلبان تمام پلهايي را كه ساخته اند،خراب كرده اند ودهها وشايد صدها ساعت مطالعه اي را كه داشته اند،از دست داده اند.

پس چه بايد كرد؟اين قانون طلايي را هميشه به ياد داشته باش:نگهداري مطالب آموخته شده از يادگيري مطالب جديد مهمتر است،اما جگونه مي توان مطالب آموخته شده را نگهداري كرد؟

مرور به موقع ومداوم مطالب:بهترين زمان مرور هر مطلب قبل از فراموشي آن است،چون هم زمان كمتري مي برد وهم مطلب آموخته شده در ذهن بهتر تثبيت مي شود.

اولين فراموشي چه زماني اتفاق مي افتد؟ يك هفته بعد؟ دو هفته بعد؟ يك ماه بعد؟ يا.... ممكن است فكر كني چون مطلب را تازه آموخته اي فعلا آن را فراموش نمي كني،ولي نكته جالب اينجاست كه بيشترين احتمال فراموشي مطلب تا 24 ساعت پس از يادگيري است،به عبارت ديگر طبق منحني فراموشي،قله فراموشي در طي 24 ساعت اول پس از يادگيري است،پس بهترين زمان مرور اول بايد در طي 24 ساعت اول پس از يادگيري باشد(قانون پيرون).

زمان بندي مرورهاي بعدي

مرور دوم:تا يك هفته.

مرور سوم:تا يك ماه.

مرور چهارم:تا سه ماه.

مرور پنجم:تا شش ماه.

مرور ششم:تا يك سال.

مهمترين مرور كدام است؟قطعا مرور اول مهمترين مرور است،چون اولا باعث انتقال مطلب از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلند مدت مي شود،ثانيا زمان مرور در اين پروسه كم است چون هنوز فراموشي اتفاق نيفتاده است.

استخراج نكات كليدي:يكي از مهمترين علائم يادگيري يك مطلب اين است كه بتواني جرقه هاي هر پاراگراف يا به عبارت ديگر تكيه گاههاي مفاهيم را پيدا كني،يعني بتواني خلاصه مهمترين مطالب را استخراج كرده و يادداشت كني.اين كار فوايد زيادي دارد.از جمله:

مطمئن مي شوي كه مطلب را آموخته اي:كسي كه مي تواند خلاصه مطلبي را بنويسد حتما آن مطلب را تا حد زيادي آموخته است.

[ جمعه یازدهم فروردین 1391 ] [ 13:15 ] [ یه ابوریحانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

تربیتی و آموزشی - شماره تلفن های دبیرستان 8-2276537 - 2276592 - 0491
(مهمترین رازموفقیت درتحصیل درتوکل به خداوتلاش وپشتکارنهفته است)
امکانات وب